تحضير بعض بوليمرات المالئيمايد المتجانسة من بعض العقاقير الطبية

Synthesis some of Homopolymers of maleimide from some of

medical drugs

Malath Khalaf Rasheed

Dept.of chemistry,college of education for women,University of Tikrit.

Abstract:

            Some of Homopolymers of maleimide were prepared from the conversion of some  medical drugs(4-aminoantipyrine,sulfamethoxazole and Isonazid) to maleamic acids, through their reaction with maleic anhydride and then converted to maleimide derivatives by the reaction with acetic anhydride and sodium acetate.These maleimide derivatives were polymerized to give the  homopolymers.                                            

         The structures of the synthesized polymers have been elucidated by physical and spectroscopic methods(IR and UV) ,in addition their viscosity were determined.         

 

تحضير بعض بوليمرات المالئيمايد المتجانسة من بعض العقاقير الطبية

 

د.ملاذ خلف رشيد/كلية التربية للبنات/جامعة تكريت

 

الملخص:

 

    تم تحضير بعض بوليمرات المالئيمايد المتجانسة من بعض العقاقير الطبية (4-أمينوأنتي بايرين وسلفاميثاكسازول والايزونزايد), وذلك من خلال تحويل هذه العقاقير إلى حوامض الماليآميك عن طريق تفاعلها مع حامض الماليك اللامائي والتي تم تحويلها إلى مشتقات المالئيمايد من خلال تفاعلها مع حامض الخليك اللامائي وخلات الصوديوم ثم بلمرتها ذاتيا للحصول على بوليمرات المالئيمايد المقابلة.

 

     تم تشخيص البوليمرات المحضرة باستخدام الطرق الفيزيائية والطيفية(مطيافية UV وIR) بالإضافة إلى تعيين اللزوجة لهذه البوليمرات.

تحميل البحث