التأثير الإتقائي لمثبطات مضخة البروتون في القرحة المعدية المستحثَة بالإيثانول في الجرذان

The  Gastroprotective  Effect of  Proton Pump Inhibitors on Ethanol – Induced Gastric Erosionin Rats

Mazin H. Ouda, Nuha F. Obeid, Zahra F. Mahdi, Elaf Q.Hasan ,  BasmaM. Edan

University of Kerbala, college of Pharmacy, pharmacology & toxicology department

Abstract

Peptic ulcer diseases are one of the wide spread diseases. The causes of peptic ulcer diseases are increases gastric acid secretion. Studies focusing on the harmful effect of intra-gastric administration of ethanol which results in gastric mucosal injury, characterized by mucosal edema, sub-epithelial hemorrhage and inflammatory cell infiltration. Omeprazole and pantoprazole are proton pump inhibitors used in the treatment of gastric ulcer and gastroesophageal disease that inhibit gastric acid secretion by blocking the H+/K+- adenosine triphosphate enzyme.  The present study was carried out to determine the anti-ulcer activity of proton pump inhibitors ( omeprazole 10mg/kg and pantoprazole 3 mg/kg) on ethanol- induced ulcer rat model.  Healthy Sprague Dawley rats with 12-14 weeks of age of either sex weighing between 150-200 gm. were used for present study. The animals were divided into three groups six animals in each .The ulcer was induced by administering ethanol 50% orally and the treated groups was drenched 10mg/kg omeprazole and pantoprazole 3mg/kg.  The anti-ulcer activity of omeprazole and pantoprazole was able to protect against ulcer formation by ethanol was indicated by a decrease in ulcer index of both treated groups.  From this study it can be concluded that omeprazole and pantoprazole possess anti-ulcerogenic activity. Besides , omeprazole might be better than pantoprazole in protection against ethanol- induced ulcer.

التأثير الإتقائي لمثبطات مضخة البروتون في القرحة المعدية المستحثَة بالإيثانول في الجرذان

مازن حامدعودة ، نهى فاهم عبيد ، زهراء فلاح مهدي ، ايلاف قاسم حسن ، بسمة محمد عيدان

كلية الصيدلة / جامعة كربلاء / فرع الادوية والسموم

الخلاصة

تعد القرحة المعدية  واحدا من الامراض الواسعة الانتشار ، وان اسباب هذا المرض هو الزيادة المفرطة في الاحماض المعدية المفرزة والمؤدية لحدوث المرض. لقد ركزت الدراسات والبحوث التي اجريت في هذا المجال على التأثيرات المضرة للايثانول والتلف الذي يسببه في مخاطية المعدة والمتمثل بالوذمة المخاطية والنزف تحت البطانة والارتشاح للخلايا الالتهابية.

استخدمت الكثير من الادوية المضادة للقرح المعدية وامراض المرئ الناتجة من ارتفاع الحموضة وقد استخدمت الادوية التالية في دراستنا وهي الاوميبرازول والبانتوبرازول وهما من مجموعة الادوية التي تعمل  كمثبطات لمضخات البروتون.

اجريت هذه الدراسة للتحقق من التاثيرات المضادة للقرح المعدية للادوية قيد الدراسة وذلك  باستخدام الحيوانات المختبرية ( الجرذان ) كموديل، حيث استحدثت القرحة المعدية فيها بواسطة الايثانول. استخدمت الجرذان المهقاء بعمر 12-14 اسبوع من كلا الجنسين وبمعدل وزن يتراوح بين 150-200 غم . قسمت الحيوانات الى مجاميع ثلاث وبواقع ست حيوانات للمجموعة الواحدة .

استحدثت القرحة المعدية في المجاميع الثلاثةباستخدام الايثانول بتركيز 50% وبجرعة 10مل/ كغم عن طريق الفمفيما جرعت مجاميع المعاملة  دواء الاوميبرازول  و البانتوبرازول بجرعة 10 ملغ/كغم  و 3ملغ/كغم على التعاقب قبل ساعة من اعطائها الايثانول.

اشارت نتائج الدراسة الى امكانية الادوية قيد الدراسة من توفير الحماية اللازمة لمواجهة تكون القرح المعدية في الجرذان المجرعة  بالايثانول و كان ذلك واضحا من خلال الانخفاض الواضح في دليل التقرح بكلا مجموعتي المعالجة مقارنة مع مجموعة السيطرة .

يمكننا ان نخلص من هذه الدراسة الى امتلاك الاوميبرازول  و البانتوبرازول الفعالية المضادة للتقرح والذي ربما يعزى الى الفعالية المضادة لافراز الحامض المعدي والتي كانت نتائجه لصالح الاوميبرازول عند مقارنته بالبانتوبرازول كما هو موضح في نسب الحماية من القرح المعدية.

تحميل البحث